Obecna metodyka nauczania w klubie to efekt wieloletniej przemyślanej i twórczej pracy pedagogicznej Sensei Romana Hoffmanna oraz pracujących pod jego kierunkiem instruktorów. Korzystając z własnych doświadczeń oraz szerokiego pola wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i medycznej tworzymy spójny program szkolenia, w którym mogą uczestniczyć zarówno dzieci przedszkolne jak i szkolne, młodzież oraz dorośli obojga płci.
Nastepujące po sobie etapy nauki związane są ściśle z wiekiem rozwojowym uczniów, zazębiają się ze sobą i tworzą wynikającą całość. Na każdym poziomie metodyka prowadzenia zajęć dostosowana jest do możliwości percepcyjnych i rozwojowych danej grupy uczestników. Szczególną wagę przykładamy do nauczania dzieci, które są klubowiczami najbardziej wymagającymi i potrzebującymi szczególnej troski. W naszym ujęciu aikido nie jest tylko zbiorem ćwiczeń fizycznych, ale stanowi bardzo ważny środek wspomagający wszechstronny fizyczny rozwój dziecka oraz jego wychowanie. Proste i jasne zasady obowiązujące na treningu, mają uczyć szacunku, życzliwości, wrażliwości na innych ludzi, przestrzegania reguł, panowania nad negatywnymi emocjami i rozładowywania ich w umiejętny sposób. Dużą wagę przywiązujemy również do wyrabiania takich cech jak wyobraźnia, wytrwałość, systematyczność, samodzielność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania problemów i sytuacji konfliktowych, odpowiedzialność i odwaga ponoszenia konsekwencji swoich czynów. Zasady nie są narzucane jako odgórny zbiór reguł, a uwewnętrzniane tak, żeby każdy uczący się uważał je w końcu za własne, naturalne i potrzebne.
Podstawą naszej codziennej pracy pedagogicznej jest dobry osobisty kontakt z każdym uczniem, a w przypadku dzieci i młodzieży także dobry kontakt i współpraca z jego rodzicami (opiekunami).
Każdy rok nauki w grupach dziecięco – młodzieżowych kończą egzaminy, do których przystępują wszyscy, którzy sumiennie uczyli się przez cały rok i otrzymali od swojego instruktora pozwolenie przystąpienia do egzaminu. Postępy każdego rozpatrywane są indywidualnie. Dzieci po egzaminach otrzymują dyplomy – certyfikaty, naszywki lub kolorowe pasy – w zależności od posiadanego obecnie stopnia. W grupach dla dorosłych egzaminy odbywają się w ramach regularnych sesji egzaminacyjnych 2-3 razy w ciągu roku. Przez cały czas zdawania egzaminów uczniowskich w grupach dla dorosłych obowiązuje biały pas. Ostatnim etapem egzaminacyjnym w klubie jest egzamin na stopień mistrzowski (czarny pas).
Obecny program egzaminacyjny dla dzieci i młodzieży jest efektem zapoczątkowanego przez nas przed kilkoma laty procesu zmiany programu i dopasowywania go do możliwości rozwojowych dzieci. W okresie przejściowym prowadziliśmy obserwacje i badania nad metodyką, skutecznością i zasadnością nauczania technik oraz ćwiczeń aikido w poszczególnych grupach wiekowych dzieci. Dało to nam obraz, dzięki któremu w chwili obecnej możemy rzetelnie oceniać postępy naszych podopiecznych oraz uczyć ich tak, żeby treningi były dla nich zarówno źródłem wiedzy jak satysfakcji i radości.
Podstawy do egzaminowania dla grup dorosłych tworzą wymagania Centrum Aikido Aikikai Polska, które są autorskim programem stworzonym przez Sensei Romana Hoffmanna. Program w sposób uporządkowany prowadzi do zdobywania wiedzy metodą narastającego doświadczenia.
Swoje cele i założenia dydaktyczno – wychowawcze realizujemy również za pomocą szkoleń seminaryjnych na terenie klubu lub wyjazdowych – obozów letnich i zimowych dla dzieci i dorosłych. Tworzymy także środowisko alternatywne dla młodzieży („Czarna Strefa”), w oparciu o tradycję sztuk walki i autorski program pracy z młodzieżą.
Naukę aikido w naszym klubie postrzegamy w kategoriach wielowymiarowego i ciągłego procesu, który na każdym etapie ma przynosić nowe umiejętności, utrwalać już nabyte i dawać satysfakcję z rozwoju. Rozpocząć ją można w dowolnie wybranym przez siebie momencie, ponieważ nauka zawsze odbywa się w grupach wiekowych. Dzięki unikalnemu charakterowi tej sztuki walki, gdzie rywalizacja nie jest celem, a tylko jednym z wielu elementów dopingujących do bardziej wytężonej pracy, tworzymy niepowtarzalną atmosferę sprzyjająca rozwojowi na każdym etapie życia.